SOBREENTRENAMENT

 

                                                                 

24 de juliol de 2017. 

Recull i actualització de diferents publicacions efectuades entre el 1999 i 2017 i publicades a:

Cursos de tècnics esportius de Benasque, Cic. Escola Pia (2000-2007).

Cuadernos Técnicos Barrabes i Revista Outdoor (2004-2005).

Cursos de promoció i didàctics sobre entrenament per a Trail a Verticrunners – Madteam -PSRRun – Curs de Medicina i Socors a Muntanya, Feec (2000-2017).

Notes tècniques per als clients de RVTrainning (2011-2017).

 

SOBREENTRENAMENT (per a amateurs de trail i ultres)

 POSSIBLES CAUSES

Les causes poden ser diverses i en alguns casos no definides:

  • Entrenar exclusivament per a aconseguir objectius ràpids.
  • Entrenar sense planificació o amb mala planificació.
  • Objectius mal plantejats (Marques – distancia – Tempos entre competicions).
  • La combinació intensitat – volum – qualitat/quantitat no estan ben repartides.
  • Entrenament massa específica sense una bona base i poc treball de recuperació.
  • No mantindre l’equilibri entrenament – vida laboral – vida personal i familiar.
  • No respectar l’entrenament invisible.
  • Descans insuficient, mala alimentació, estrès laboral, social,…
  • Entrenament – bona recuperació – supercompensació – entreno (ben fet).
  • Entrenament – falta de recuperació o deficient – entreno – fatiga puntual – entreno -poca recuperació – fatiga aguda o crònica (mal fet).

SÍMPTOMES

 Detall d’alguns dels signes que hem de vigilar en l’aparició de la fatiga aguda – fatiga  crònica:

  • Insomni.
  • Estrebades musculars.
  • Dolor muscular,articular i / o tensió general persistent.
  • Irritabilitat i falta de concentració.
  • Freqüència cardíaca elevada en repòs al matí a primera hora durant varis dies
  • Major freqüència de constipats, grips i al·lèrgies.
  • Pressió sanguínia elevada de manera continuada.
  • Falta de gana. Pèrdua de pes. Problemes digestius continuats.
  • Disminució o pèrdua de motivació per a entrenar.
  • Major freqüència de lesions.
  • Depressions o alteracions emocionals.
  • Tenir por o falta de confiança per competir.
  • Col·lapse per “esgotament total” durant l’entreno o competició de Trail/Ultres.

SOLUCIONS

 Una vegada identificades les causes :

  • Baixar el ritme d’entrenament o interrompre’l.
  • Visitar al metge esportiu + analítica completa
  • Re considerar els objectius / planificació.

 

En cas de lesions o sobrecàrregues cal seguir un protocol:

Optar per la “via del dolor” i no fer massa cas i pensar que ja passarà té els seus riscos.

Quant estàs lesionat lleu, greu i llarg, el més important ÉS RECUPERAR-TE  i no pensar en entrenar i fer entrenaments pal·liatius i el que deixes d’ entrenar. Has de PENSAR I FER PER MILLORAR LA LESIÓ.

Seguint un procés:

Avaluació de la lesió ( fisio o millor metge esportiu – trauma).

Deixar entrenament que no puc fer, i si puc, manteniment o el pautat per el metge -recuperador.

Gel – pomada (prendre la medicació i mitjans pautats per el metge – recuperador).

Segona avaluació mèdica.

No “PROVAR”, ull a recaure o ressentir-se de la lesió.

Quan sigui pautat per el metge – recuperador, treball funcional de recuperació lesió.

Quant puguem entrenar començar amb entreno de BASE – programat ( res de volum i específic) i anar sumant hores.

Entrenament ja habitual programat.

És millor perdre uns dies que anar retardant amb el “doloret” i no fer mai net i poder comprometre més mesos o la temporada o que sempre quedi l’ombra del dolor o una part més fluixa.

 

LA OPINIÓ DEL PRACTICANT – PROFESSIONAL

Josep Mª Francès, aficionat al atletisme, curses de fons i alpinisme, i metge:

Sóc Josep Mª, una persona que gaudeix de l’esport, metge , i que penso que l’esport ajuda a enfocar els problemes de la vida, en el terreny amateur, que és el que conec, tant per relaxar-se, com per assolir les pròpies fites en competició, i fer-ho servir com a tècnica per a altres qüestions de la vida.

M´ encantaria que m’hagués tocat aquella genètica de l’elit,  però sóc normal…

Sobreentrenament,

Jo penso que és un desequilibri. Voler més del que es pot . Li vaig sentir dir a un famós corredor de fons “queremos más de lo que podemos”

No a tothom ens passa, per el que entrena sol per desconeixement, el que segueix plans d´’entreno que llegeix de l’elit, el que cerca en el esport quelcom que no ha aconseguit i es vol “realitzar” i multitud de causes, t’hi poden fer caure.

És difícil diferenciar el cansament que portes per l’entreno diari  i aquella línea que sobrepasses que fa que comenci la davallada, portant-te a posar més hores per que el rendiment cau, i no fas més que empitjorar.  Malauradament te n’adones quan és massa tard.

Què fer?

Doncs deixar-se assessorar, reconèixer que la cosa no va, i demanar ajuda.

Demanar assessorament a l’entrenador, al metge esportiu, psicòleg, fisioterapeuta, i corregir les errades, que poden no ser tant sols esportives.

 

©2017. Ricard Vila. Tots els drets reservats, prohibida la reproducció sense autorització.

 

 

 

 

 

 

 

 

SOBREENTRENAMENT

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s